Tanum – snart kommer de nya kärlen!

24 september, 2024
Nu är det snart dags! Under oktober och november kommer vi att börja köra ut de nya fyrfackskärlen till alla villahushåll i Tanum. Vi arbetar för att övergången ska bli så smidig som möjligt för dig som kund, och här har vi samlat all viktig information om vad som kommer att hända.

Just nu arbetar vi för fullt med montering av kärlen och förberedelse för att allt ska gå så smidigt som möjligt.

Utsättningen sker under oktober och november. Tills du fått dina nya kärl, töms ditt gamla kärl som vanligt.

Vad händer med mitt gamla kärl?

Ditt gamla kärl hämtas i samband med utkörningen av de nya. Låt därför det gamla kärlet stå kvar väl synligt tills vi hämtat det, gäller även fritidsboende.

Om du fått brev om en ny placering för ditt kärl, ställ då även ditt gamla kärl där från oktober månad.

Om ditt gamla kärl inte togs med vid första tillfället, gör vi ett nytt försök vid ett senare tillfälle.

Glöm inte ta upp tillbehören som ligger i kärlet. Läs mer om tillbehören på baksidan av detta brev.

Hur vet jag var mina nya kärl ska stå?

Om du inte fått information från oss om ny placering ska kärlen stå max 2,5m in på tomten eller vid väg där renhållningsfordonet kan stanna.

Vilket kärl är mitt?

Om det står flera kärl på samma uppställningsplats så visar adresslappen på kärlets sida vilka som tillhör din fastighet.

När ska jag börja använda mina nya kärl?

När du fått dina nya kärl ska du börja använda dem direkt.

Hur ofta töms mina nya kärl?

  • För Sorterat mat- och restavfall töms båda kärlen varannan vecka.
  • För Hemsortering töms Kärl 1 varannan vecka och Kärl 2 var fjärde vecka.

Du kan se dina tömningsdagar i appen Mitt Rambo, på rambo.se eller genom att kontakta vår kundservice. Under övergångsperioden kan appen och rambo.se visa fel tömningsdag. Läs vidare för mer information.

För dig med Fritid

Tömningen börjar vecka 14, 2025. Du kommer inte att kunna söka efter din adress eller se dina tömningsdagar förrän tömningen startar under våren.

Under övergångsperioden

Under övergången kan appen och rambo.se visa tömningsdagar för både dina gamla och nya kärl. Detta rättas till 14 dagar efter att du fått dina nya kärl. Tänk på att hålla kärlen framme och synliga så att vi kan tömma dem under den här perioden. Efter 14 dagar kan du följa informationen i appen och på rambo.se och dra fram dina kärl inför tömningsdagen.

Hur fungerar appen Mitt Rambo?

Ladda ned appen Mitt Rambo där du hämtar appar, slå på notiser och anmäl vilken adress du vill ha information för. Du får en notis dagen före tömning. För dig med Fritid kommer adressen bli sökbar först till våren.

Är ditt kärl inte tömt?

Stöter vi på problem när vi ska tömma kärlet kommer du att få meddelande om detta via mejl, i vissa fall sms, om sådana kontaktuppgifter finns.

Tillbehör

För dig med sorterat Mat- och Restavfall:

I kärlen finns en matavfallskorg, papperspåsar och en sorteringsguide. Ni som delar kärl får en uppsättning tillbehör per hushåll.

För dig med Hemsortering i fyrfackskärl:

I kärlen hittar du matavfallskorg, papperspåsar, sorteringsguide, minimizer för mjukplast, elbox för batterier och ljuskällor samt en metallist för att hänga upp elboxen. Ni som delar kärl får en uppsättning tillbehör per hushåll.

Minimizern hjälper dig att komprimera mjukplast, så att den tar mindre plats. Du får påsar till en början, sen kan du använda en brödpåse eller liknande.

Elboxen hänger du ut på kärl 2 när den är full, och ska däremellan förvaras inomhus – därför har du fått en praktisk list att sätta på väggen.

Våra renhållningsfordon är indelade i fyra fack som håller ditt sorterade avfall åtskilt. Det är därför viktigt att du inte byter plats på dekaler eller fack.

Vad kostar mitt abonnemang?

Den nya abonnemangsavgiften börjar gälla från och med att kärlen levererats. Den avgift som gäller för ditt abonnemang hittar du i respektive broschyr på www.hemsortering.nu.

Tips vid blåsigt höstväder

Be gärna en granne att hålla lite koll inför leveransen av kärlen, så att de kan flyttas till en skyddad plats.

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss, vi finns här för dig!

Med miljövänliga hälsningar,

Rambo AB