Nu är vi live i Sotenäs!

2 oktober, 2023
Idag börjar utsättningen av de nya kärlen i Sotenäs kommun. Äntligen, säger vi! I skrivande stund byter vi just nu ut kärlen för er som ska få hemsortering i fyrfack eller utsortering av mat- och restavfall.

Utsättning kommer att ske under hela oktober månad, tänk på att låta ditt gamla kärl stå synligt, så att vi enkelt kan ta med oss det när vi placerar ut dina nya. 

Så här går övergången till:

Vad händer med mitt gamla kärl?

Ditt gamla kärl hämtas i samband med utkörningen av de nya. Låt därför det gamla kärlet stå kvar väl synligt intill vägen tills vi hämtat det, gäller även fritidsboende.

Om du fått brev om en ny placering för ditt kärl, ställ då även ditt gamla kärl där under oktober månad.

I vissa fall kan det vara så att ditt gamla kärl inte togs med, då kommer vi att hämta det vid ett senare tillfälle.

Äldre säckställningar ägs av dig som fastighetsägare och kommer inte tas bort. Men de går så klart bra att lämna på våra återvinningscentraler.

Hur vet jag var mina kärl ska stå?

Om du inte fått information av oss om ny placering ska kärlen stå max 2,5m in på tomten eller vid väg där renhållningsfordonet kan stanna.

Vilket kärl är mitt?

Om det står flera kärl på samma uppställningsplats så visar adresslappen på kärlets sida vilka som tillhör din fastighet. Om du valt att dela kärl med din granne kommer vi att komplettera med adresslappar efterhand.

När ska jag börja använda mina nya kärl?

När du fått dina nya kärl ska du börja använda dem direkt.

När börjar ni tömma mina nya kärl?

För dig som ska få abonnemanget Sorterat mat- och restavfall tömmer vi grått och brunt kärl löpande varannan vecka.

För dig som ska få Hemsortering töms Kärl 1 varannan vecka och Kärl 2 var fjärde vecka.

Vilka tömningsdagar som gäller för just dig får du reda på i appen Mitt Rambo eller via Kundservice.

Efter att de nya kärlen ställts ut tar det någon dag innan informationen kring ditt abonnemang hinner uppdateras i appen.

Hur fungerar appen Mitt Rambo?

Ladda ned appen Mitt Rambo där du hämtar appar, slå på notiser och anmäl vilken adress du vill ha information för. Du kommer löpande få meddelande dagen före tömning om att vi kommer nästa dag.

Är ditt kärl inte tömt?

Stöter vi på problem när vi ska tömma kärlet kommer du att få ett avvikelsemeddelande om detta som SMS eller mail.

Vad får jag för saker i mina kärl? (För dig med utsortering av Mat- och Restavfall)

Inuti kärlen hittar du matavfallskorg, papperspåsar samt en sorteringsguide som berättar mer om hur sorteringen går till. Ni som delar kärl får en bunt papperspåsar och matavfallskorg per hushåll.

Vad får jag för saker i mina hemsorteringskärl? (För dig med hemsortering i fyrfackskärl)

Inuti kärlen hittar du matavfallskorg, papperspåsar samt en sorteringsguide som berättar mer om hur sorteringen går till. Ni som delar kärl får en bunt papperspåsar och matavfallskorg per hushåll.

I kärlen finns också en minimizer för mjukplast, en elbox för batterier och ljuskällor samt en metallist. Ni som delar kärl får en uppsättning per hushåll.

– Minimizern använder du för att komprimera bort luft och slippa besvär med mjukplasten som gärna sväller ut.

Elboxen töms endast med Kärl 2 och ska däremellan förvaras inomhus och därför har du fått en praktisk list att sätta på väggen.

Våra renhållningsfordon är indelade i fyra fack som håller ditt sorterade avfall åtskilt. Det är därför viktigt att du inte byter plats på dekaler eller material.

Vad kostar mitt abonnemang?

Den nya abonnemangsavgiften börjar gälla från och med att kärlen levererats. Den avgift som gäller för ditt abonnemang hittar du i respektive broschyr på www.hemsortering.nu.

Uppehåll i hämtningen?

Du som har anmält uppehåll från hämtning får inte nya kärl nu, utan dessa levereras när abonnemanget startas igen. Däremot kommer vi att hämta hem ditt gamla kärl.

Jag som ska få gemensamt kärlskåp/kärl – kommer det nu också?

Du som ska få eller redan har del i kärlskåp eller fristående kärl kommer att få ett separat brev hemskickat när det är dags för ditt område. Tills dess gör du som du brukar.

 

Har du frågor är det bara att kontakta oss, vi finns här för dig!

 

Med miljövänliga hälsningar,

Rambo AB