I våras valde du abonnemang, under sommaren har vi planerat utifrån dessa val. Under oktober och november kommer vår underleverantör att bygga och köra ut sopkärl till dig. I det nya systemet är det vår egen personal på Rambo som kör sopturerna. Vi tar över sophämtningen redan innan alla fått nya sopkärl. Från och med vecka 40 är det nya hämtningsturer och du kan komma att få ändrad dag för tömning.
Ladda ned appen Mitt Rambo där du hämtar appar, slå på notiser och anmäl vilken adress du vill ha information för. Du kommer löpande få meddelande dagen före tömning om att vi kommer nästa dag.
Så här går övergången till:
När får jag mina nya sopkärl?
Vi levererar kärlen under oktober-november. Om du har ett grönt sopkärl idag kommer det att bytas ut mot ett grått kärl. Låt därför det gamla kärlet stå kvar väl synligt intill vägen tills vi hämtat det, gäller även fritidsboende.
Vart placerar jag mitt kärl under övergångsperioden?
Låt ditt kärl stå kvar väl synligt intill vägen tills vi hämtat det, gäller även fritidsboende.
Hur vet jag var mina kärl ska stå?
Om du inte hör något från oss om ny placering av sopkärl funkar din nuvarande placering för tömning. Har vi redan varit i kontakt med dig om en ny placering är det där ditt sopkärl ska stå från och med vecka 40.
När tömmer ni mitt gamla kärl för sista gången?
Vi hämtar hem och sluttömmer ditt gamla kärl samtidigt som vi levererar ut nya kärl.
När får jag börja använda mina nya kärl?
Du som fått nya sopkärl använder dessa direkt.
När börjar ni tömma mina nya kärl?
För dig som valt abonnemang Sorterat matavfall och restavfall eller Blandat mat- och restavfall tömmer vi grått och brunt kärl löpande varannan vecka. För dig som valt Hemsortering töms Kärl 1 varannan vecka och Kärl 2 var fjärde vecka. Vilka tömningsdagar som gäller för just dig får du reda på i appen Mitt Rambo eller via Kundservice från och med vecka 40.
Är ditt kärl inte tömt?
Stöter vi på problem när vi ska tömma kärlet kommer du att få ett avvikelsemeddelande om detta som SMS eller mail. Kontakta då Kundservice så hjälper vi dig!
Snällperiod!
För många boende i kommunen är matavfallssortering och hemsortering något helt nytt. Därför kör vi en snällperiod till efter sommaren 2020 som en läroperiod för oss alla. Det innebär att vi försöker tömma även om kärlen råkar stå något felplacerade eller om det är lite felsorterat. Är det något som behöver rättas till inför nästa tömning meddelar chauffören dig detta via en krok på ditt kärl med information om vad du behöver göra, som t. ex att vända handtaget mot sophämtaren.
När snällperioden är slut då?
När sedan snällperioden är slut, efter sommaren, och om kraven på placering eller sortering inte följs så töms inte kärlet. Man kan tycka att vi är hårda, men just placeringen är en signal till oss. Att inte rulla fram ditt kärl säger oss att du inte behöver ha tömt, om du t ex är bortrest. Ett felsorterat kärl kan förstöra hela lasten för oss.
Matavfallet då?
Har du valt att sortera ut matavfallet till insamling finner du en bunt matavfallspåsar och en påshållare inuti kärlet. Ni som delar kärl får en bunt påsar och hållare per hushåll. Läs mer om allt som har att göra med hantering av matavfall i Sorteringsguiden.
Vad har jag fått för saker i mina hemsorteringskärl?
Du som valt Hemsortering finner i kärlen en minimizer för mjukplast, en elbox för batterier och ljuskällor samt en metallist. Ni som delar kärl får en uppsättning per hushåll.
– Minimizern använder du för att komprimera bort luft och slippa besvär
med mjukplasten som gärna sväller ut.
– Elboxen töms endast med Kärl 2 och ska däremellan förvaras inomhus
och därför har du fått en praktisk list att sätta på väggen.
Våra sopbilar är indelade i fyra fack som håller ditt sorterade avfall åtskilt. Det är därför viktigt att du inte byter plats på dekaler och material.
Vad kostar mitt abonnemang?
Den nya abonnemangsavgiften börjar gälla från 1 januari 2020. Här hittar du information om aktuella abonnemang och taxor.
Uppehåll i hämtningen?
Du som har anmält uppehåll från sophämtning får inte kärl nu, utan dessa levereras när abonnemanget startas igen.
Jag har ångrat mig!
Det är ingen fara om du ångrar dig och vill byta kärl (abonnemang). Men hör av dig först efter årskiftet så hjälper vi dig. Handläggningsavgiften är 375 kronor.
Hittar du inte svaret på dina frågor här är det bara att kontakta oss, vi finns här för dig!