Vi genomförde tre undersökningar inom:
- Avfallshantering – en omfattande enkät med frågor om avfallstjänster, ÅVC, kunskap, attityder och beteenden, leverantör och nedskräpning.
- Slamtjänster – en enkät anpassad till kunder med slamtjänster.
- Fastighetsnära insamling (FNI) – en ny enkät med frågor om exempelvis plats i kärl, utrymme vid bostad, upplevda förändringar, information, motivation och generell nöjdhet.
Så här många fick undersökningarna och svarade:
- Avfallshantering: 13 802 fick undersökningen, 4 603 svarade (svarsandel: 33%)
- Slamtjänster: 3 272 fick undersökningen, 1 188 svarade (svarsandel: 36%)
- Fastighetsnära insamling (FNI): 4 586 fick undersökningen, 1 917 svarade (svarsandel: 42%)
Vad tycker våra kunder?
- Avfallshantering: 74 % är sammanfattningsvis nöjda med avfallshanteringen i sin kommun.
- Slamtjänster: 81 % är sammanfattningsvis nöjda med tjänsterna för slamhantering.
- Fastighetsnära insamling (FNI): 74 % är sammanfattningsvis nöjda med insamlingen fastighetsnära av fraktionerna plast, papper, glas och metall.
Nytt för 2024 var att undersökningarna skickades ut till betydligt fler kunder än tidigare, då de för första gången genomfördes digitalt via e-post istället för att skickas med brev till ett mindre urval. Det innebär att fler har fått möjlighet att påverka – och att resultaten kan skilja sig från tidigare undersökningar.
Flera som svarat tyckte att framförallt den generella enkäten om avfallshantering var alldeles för lång. Frågorna i alla tre kundundersökningarna är branschstandardiserade och används i många kommuner och kommunala avfallsbolag. Vi tar med oss återkopplingen om enkätens omfattning nästa gång det är dags att göra en liknande undersökning.
Rambos förbättringsarbete
Vårt förbättringsarbete är i full gång! Här kommer två exempel som redan är beslutade efter att vi tagit del av era önskemål.
Öppettider och tillgänglighet på mindre återvinningscentraler
Vi kommer att utöka öppettiderna på Hamburgsunds återvinningscentral samt få en ökad tillgänglighet på Skaftös återvinningscentral. Mer information om detta kommer under våren på vår hemsida, appen och i sociala medier.
Förändringar i våra distrikt och aviseringar gällande slamtjänster – plan för 2025 och 2026
Under 2025 kommer vi att påbörja ett arbete för att optimera våra distrikt gällande slamtömning. Målet är att minska områdesindelningen och därmed skapa kortare ledtider från avisering till tömning. Arbetet med att se över och justera distrikten kommer att pågå under hela 2025, och vi planerar att implementera förändringarna under 2026. Som en del av denna förbättring kommer vi även att utvärdera möjligheten att införa digital avisering inför tömning, vilket ska underlätta för både oss och dig som kund.
Vad händer nu?
Vi kommer under året dela fler insikter från kundundersökningen i våra digitala kanaler och berätta hur vi arbetar med förbättringar.
Var uppdaterad med senaste nytt i appen Mitt Rambo
Du vet väl också att du via vår app Mitt Rambo kan få massa av nyttig information och senaste nytt från oss på Rambo?! Appen är gratis och du hittar den där du laddar ned appar.
Med miljövänliga hälsningar,
Rambo